Alarmujące statystyki o stanie bezpieczeństwa na polskich drogach, złe opinie na temat młodych kierowców, mobilizują do podejmowania działań prewencyjnych zwiększających wiedzę, świadomość i odpowiedzialność kierowców za życie oraz zdrowie swoje i innych. Należy przypomnieć sobie, a także młodszym i starszym użytkownikom dróg o konieczności przestrzegania przepisów drogowych, o sprawdzaniu stanu technicznego roweru, motoroweru, czy samochodu, którym się poruszamy. Poprzez wizualizację zagrożeń, analizę przypadków, relacje świadków lub uczestników zdarzeń chcemy przyczynić się do kształtowania u młodych kierowców zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego, przewidywania zachowań, wzrostu wiedzy na temat przyczyn i skutków zdarzeń drogowych. Wstęp
Alarmujące statystyki o stanie bezpieczeństwa na polskich drogach, złe opinie na temat młodych kierowców, mobilizują do podejmowania działań prewencyjnych zwiększających wiedzę, świadomość i odpowiedzialność kierowców za życie oraz zdrowie swoje i innych. Należy przypomnieć sobie, a także młodszym i starszym użytkownikom dróg o konieczności przestrzegania przepisów drogowych, o sprawdzaniu stanu technicznego roweru, motoroweru, czy samochodu, którym się poruszamy. Poprzez wizualizację zagrożeń, analizę przypadków, relacje świadków lub uczestników zdarzeń chcemy przyczynić się do kształtowania u młodych kierowców zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego, przewidywania zachowań, wzrostu wiedzy na temat przyczyn i skutków zdarzeń drogowych.
I. Założenia
1) Zasięg: szkoła ponadgimnazjalna 2) Idea przewodnia: zapoznanie uczestnika z głównymi przyczynami mającymi wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym i pochodzącymi stąd zagrożeniami. 3) Obszar inicjatywy: Zagrożenia w ruchu drogowym (wypadki – przyczyny i skutki), Pierwsza pomoc przedlekarska, Podstawowe akty prawne regulujące zachowania użytkowników dróg, Bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów, dzieci i młodzieży na drodze, Kultura osobista kierowcy. 4) Odbiorcy: uczniowie – uczestnicy kursów nauki jazdy 5) Okres realizacji: cały rok szkolny 6) Miejsce realizacji: Zespół Szkół Technicznych CKP w Łańcucie
II. Główny cel
Głównym celem, do którego zmierza niniejszy program, jest uświadomienie i wizualizacja zagrożeń występujących w ruchu drogowym, co spowoduje wzrost odpowiedzialności młodego kierowcy. Pozwoli mu uniknąć przykrych doświadczeń i nauki na własnych błędach.
III. Cele pośrednie
1) Poprawa stanu bezpieczeństwa i kultury na drogach, 2) Wzrost świadomości prawnej, 3) Kształtowanie postawy przyjaznego kierowcy, 4) Zmniejszenie ilości zdarzeń drogowych, 5) Kształtowanie i wzmacnianie postaw społecznych zgodnych z powszechnie obowiązującymi normami i zasadami, 6) Zwracanie uwagi na bezcenną wartość ludzkiego zdrowia i życia.
IV. Przedsięwzięcia organizacyjne, podstawy wdrażania programu
W celu realizacji zamierzonego przedsięwzięcia opracowano szczegółowy plan szkolenia przeznaczonego dla kursantów oraz przygotowano konieczne środki dydaktyczne. Nawiązano współpracę z Kierownikiem Warsztatów Szkolnych, Komisariatem Policji, Państwową Strażą Pożarną, Pogotowiem Ratunkowym.
V. Formy realizacji programu
Program realizowany będzie w formie zajęć prowadzonych przez inicjatorów, ale również zaproszonych gości: strażaka, policjanta, ratownika medycznego, w strukturze 6 x 45 min. w czasie jednego kursu. Spotkania z młodzieżą odbędą się z wykorzystaniem metody wykładu interaktywnego z prezentacją multimedialną informacyjno – edukacyjno – ostrzegawczą, analizy przypadku, pokazu oraz innych metod aktywnych.
VI. Osiągnięcia - przewidywane efekty podjętych działań
Uczeń: 1) potrafi bezpiecznie poruszać się pojazdem mechanicznym po drogach, 2) przestrzega przepisów o ruchu drogowym, 3) zna i stosuje zasady kulturalnego zachowania kierowcy samochodu osobowego, 4) jest świadomy zagrożeń występujących na drogach i konsekwencji w postaci wypadków z urazami lub nawet skutkiem śmiertelnym, 5) umie odpowiednio zachować się w wypadku wystąpienia zagrożenia, 6) umie w razie konieczności wezwać pogotowie ratunkowe, straż pożarną, policję, 7) potrafi udzielić pierwszej pomocy ofiarom wypadków drogowych.
VII. Ewaluacja
Formami ewaluacji mogą być: ankieta skierowana do uczestników programu, konkurs, sondaż, liczba uczniów pozytywnie zdających egzaminy na prawo jazdy, obserwacja zachowania kursantów na drogach w czasie lekcji nauki jazdy.
VIII. Autorzy i koordynatorzy programu
Nauczyciele z ZST CKP w Łańcucie
Zbigniew Jurek, Andrzej Pilecki
|